Jokaisella meillä on mielipiteitä. Ei voi olla ihmistä jolla ei niitä olisi, turha edes väittää niin. Minulla on omat mielipiteeni, sinulla omasi. Ja niin sen pitääkin olla. Meitä ihmisiä on niin moneksi, että niitä mielipiteitä on enemmänkin ja siksi onkin erittäin mukava joskus tavata ihminen joka onkin samaa mieltä asioista kanssasi. Mutta sitten on niitä, jotka ovat sitä mieltä, että sinun tulisi olla samaa mieltä heidän kanssaan. Ja sitten on niitä, jotka vaihtavat mielipidettään seuran ja porukan mukana. Hei, mitä se on olevinaan? Kyllähän ihminen on sosiaalinen eikä kukaan haluaisi olla ryhmästä poikkeava mutta sillekin rajansa. Miksi kukaan vaihtaisi mielipidettä vain miellyttääkseen jotakuta? Minä en näe siinä mitään järkeä. Ja jos tuolla mielipiteelläsi jotain miellytät, jotain se taas ei miellytä. Hankalaksi menee eikö? Siksi kannattaakin opetella seuraava keino: opi olemaan välittämättä toisten mielipiteistä. Noh, nyt tässä kohtaa joku fiksu sitten toteaa että ai jaa kiva, ei mun tarvikkaan enää välittää siitä mitä mulle sanotaan. No, voihan sen asian ottaa niinkin, mutta rajansa tässäkin. Mielipiteiden voi antaa mennä ohi korvien, tai ottaa ne huomioon. Mutta ei niistä tarvitse loukkaantua. Minä olen opetellut tämän tavan. Kyllä minä kuuntelen, mitä ihmisillä on sanottavanaan, mutta onkin asia erikseen, miten sitten suhtaudun. Joidenkin ihmisten ja mielipiteiden kohdalla en mitenkään, koska ne eivät minua kosketa.

Mielipiteet ovat mielestäni tärkeä osa omaa itseään. Mielipiteiden pohjalle on hyvä rakentaa uutta. Kun osaa perustella muutenkin mielipiteensä kuin sanomalla "no siks kun mun kaveritkin on sitä mieltä", on asiat aika hyvin. Ja varaudu tähän: mielipiteistäsi ei aina tulla pitämään. Mutta kannattaako niitä muuttaa muiden takia? Ehei. Toki mielipiteet muuttuvat ajan myötä, ei kukaan varmasti ole samaa mieltä joistakin asioista kuin parikymmentä vuotta sitten. Tai mistäs sitä tietää. Mutta elämä muuttaa käsityksiä joskus yllättävälläkin tavalla ja siksi ei kannata jumittua vain yhteen ainoaan mielipiteeseen. Ole avarakatseinen. Hyväksy muiden mielipiteet siinä kuin omasi, muuta et oikeastaan voi. Omia mielipiteitä ei tarvitse hävetä, mutta ei niitä tietenkään tarvitse kylillä huudella. Ne ovat loppujen lopuksi aika henkilökohtaisia asioita ja hyvä niin. Ei kukaan haluaisi varmastikaan olla muun maailman revittävänä ja laukomassa mielipiteitä asiaan kuin asiaan. Se vie voimia. Kannattaa siis säästää mielipiteitään niille, ketkä ovat oikeasti kiinnostuneita ja jaksavat kuunnella.