Joo, tätä olen tullut ajatelleeksi useaankin otteeseen. Että mikä tekee oikeasta oikean ja väärästä väärän. Kuka sen erottelee?

Meillä kaikilla on tietenkin jonkinmoiset mielipiteet siitä, mitä saa tehdä ja mikä on kiellettyä. Mutta ne ovat mielestäni aika opittuja tapoja. Jokainen tietää, että kaupasta lähtiessä maksetaan ja ihmisille ollaan ystävällisiä. Kaikki me tiedämme että se on oikein. Mutta ajatteleeko kukaan koskaan ihan ajatuksen kanssa, mikä todella on oikein ja väärin? Joo, en nyt kannusta ketään varastamaan kaupasta ja olemaan tahallaan töykeä kenellekään, jos ymmärrätte. Mutta on olemassa todella suuri liuta asioita, joista voi olla montaa mieltä, lähinnä kahta, että onko se oikein vai ei.

Esimerkki: minä olen pari kertaa tullut koulusta kotiin koulubussilla maksamatta matkasta mitään, vaikka minun kuuluisi. No, tämä opittu mielipide tässä nyt on sitten se, että se on totta kai väärin. No, onhan se. Mutta onko minulla huono omatunto asiasta? Ei todellakaan. Jos kerran ilmaiseksi sattuu pääsemään olemalla ovela niin miksi sitten maksaisin. En kaipaa tähän asiaan mitään moralisointia, koska en todellakaan pode mitään syyllisyyttä.

On olemassa monia sellaisia kysymyksiä, joihin ei voi vastata ihan suoralta istumalta, että kyllä se on minun mielestäni oikein/ väärin. Suora mielipide kaipaa perusteluja. Miettikääpä aiheita eläinkokeet, armokuolema, kuolemantuomio, uskonto/usko, vähemmistöseksuaalit yms. Minulla ei ainakaan olisi pokkaa sanoa onko joku noista oikein tai väärin ellen olisi asiaa miettinyt. Eikä aina tarvitse tietenkään olla mitään mieltä, mutta sattumalta se, mikä on meistä väärin tai oikein, kertoo meistä ihmisinä aika paljon.